Nog steeds zorgen over vliegveld Zorg en Hoop – Dagblad Suriname

2021-11-29 08:20:25 By : Mr. jeff wang

Er zijn nog steeds grote zorgen over het vliegveld Zorg en Hoop, het vliegveld dwars door het zuiden van Paramaribo. De luchthaven is essentieel voor de verbinding van en naar de stad en vooral het binnenland, maar de hulpdiensten beschikken niet over het juiste materieel. Ook de kerosineopslag rond bewoonde gebieden zorgt voor onrust. In een klein hoekje loert een ongeluk. Knelpunten zijn er genoeg bij Zorg en Hoop. Naast de kerosineopslag vliegen de vliegtuigen laag over woonwijken en schoolcomplexen. 

Onlangs berichtten lokale media dat criminelen probeerden een Cessna 210 te stelen op het vliegveld in Zorg en Hoop. Er is geen bewaker meer op de luchthaven, de bestaande slagboom werkt niet, ook al behoort de luchthaven tot een gecontroleerd gebied. Omdat er geen beveiliging is, hebben criminelen vrij spel op deze luchthaven. Suriname heeft geen vliegtuigradarinstallatie, dit werd ook door meerdere ondernemers bevestigd. Ze zeggen dat alle landen, ook onze buurlanden, zijn uitgerust met een radarsysteem, waar je op de website van flight tracking duidelijk kunt zien waar vliegtuigen staan. “Alleen Suriname heeft geen radarsysteem om te kunnen controleren waar onze vliegtuigen naartoe vliegen en niemand doet iets om het systeem wakker te maken. Dit geeft criminelen de mogelijkheid om hun activiteiten straffeloos te ontplooien, omdat er geen controle is, zegt een ondernemer tegen De West. Dit probleem bracht de andere problemen op de luchthaven opnieuw in de schijnwerpers. Toch lijkt er in de loop der jaren niets veranderd. 

Sinds 1952 is er naast het internationale vliegveld Johan Adolf Pengel, 45 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Paramaribo, een tweede vliegveld: Zorg en Hoop. Het kleine vliegveld ligt in het dichtbevolkte gebied van Zorg en Hoop. Een handvol luchtvaartmaatschappijen is actief, zoals Blue Wing Airlines en Gum Air, die voornamelijk vluchten uitvoeren naar landingsbanen in de buurt van dorpen in het binnenland. Er zijn ook lijnvluchten naar de buurlanden Guyana, Frans-Guyana en Brazilië. Ze gebruiken voornamelijk kleine Cessna's en tweemotorige Twin Otter-vliegtuigen. De vluchten worden uitgevoerd vanaf de enige landingsbaan op Zorg en Hoop. De verwachting is dat het aantal vluchten de komende jaren fors zal toenemen, vanwege de belangrijke olievondsten voor de kust. Buitenlandse oliemaatschappijen maken al veelvuldig gebruik van Zorg en Hoop om personeel te vervoeren om schepen te boren voor de kust. Rondom de luchthaven wordt veel gebouwd door bedrijven. 

Luchthaven Zorg en Hoop voldoet echter al jaren niet meer aan de minimale internationale brandveiligheidsnormen. Daarnaast is er nauwelijks onderhoud en beveiliging. Enkele brandweerlieden sloegen eind januari vorig jaar weer alarm, nadat ze dat medio april 2019 ook tevergeefs deden, omdat ze al zeker drie jaar geen brandblusser meer hebben, niet iedereen heeft bluskleding en -schoeisel en daar is geen verdere opleiding of training. Vliegtuigen starten en landen zonder hulp van de brandweer. Ook de brandweer controleert al een tijdje niet meer wat voor vrachtvliegtuigen er vervoeren. Zo is bekend dat door goudwinning in het binnenland gasflessen, brandstof en vloeistoffen voor goudwinning worden vervoerd in het luchtruim boven bewoonde gebieden in de buurt van de luchthaven.

Ook in de eerste week van 2013 kwamen de problemen rond de luchthaven Zorg en Hoop in het nieuws. Bewoners van een straat direct naast de luchthaven maakten zich grote zorgen over het mogelijke explosiegevaar in hun buurt door de kerosineopslagtanks van een luchtvaartmaatschappij. De tanks staan ​​op het luchthaventerrein, maar direct naast de weg, in het zicht van woningen. Daar werd jarenlang vliegtuigbrandstof opgeslagen. Wat de bewoners echter verontrustte, was dat er in november 2012 nog een opslagplaats werd gebouwd die duizenden liters brandstof voor een langere periode zou kunnen opslaan. Begin 2020 zijn er appartementen gebouwd langs de luchthaven nabij drie opslagtanks voor vliegtuigbrandstof, die samen 300.000 liter kunnen bevatten. Brand- en explosiegevaar loeren volgens omwonenden elke dag om de hoek. De situatie in en rond Zorg en Hoop is na vele jaren van klachten van vooral de brandweer nog steeds niet veilig. 

De verantwoordelijke autoriteiten lijken de vele problemen al jaren te negeren. Ook wordt er geen duidelijk antwoord gegeven op vragen van Dagblad Suriname. De oproepen blijven onbeantwoord of de autoriteiten zijn niet binnen, wordt vaak gehoord. 

De avondklok is sinds medio maart 2020 onafgebroken van kracht. Wordt het niet tijd om de avondklok af te schaffen?

Dagblad Suriname – opgericht op 6 juni 2002 Uitgever: FaFam Publishing NV Kantoor: Zwartenhovenbrugstraat 154 Postbus: 975, Paramaribo – Suriname Telefoon: (+597) 426-336 Telefax: (+597) 471-718