Dramatische scores voor Dacia Spring en Renault Zoe in NCAP-crashtest

2021-12-30 13:52:14 By : Ms. connie kang

Euro NCAP sluit het jaar af met een klapper en lanceert maar liefst elf nieuwe auto's richting de muur. Het overgrote deel daarvan behaalde een goede score van vier tot vijf sterren, maar twee modellen sprongen er in negatieve zin behoorlijk uit: de Renault Zoe en Dacia Spring.

Een NCAP-score van nul sterren komt tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar voor in andere werelddelen. Onlangs ging Fiat in Zuid-Amerika bijvoorbeeld met 0 sterren naar huis voor de Argo en de Cronos. Ook over de Renault Kwid was Global NCAP niet tevreden. Die auto kreeg echter nog twee sterren toegekend. Zijn Europese broer Dacia Spring komt er in de test van Euro NCAP aanmerkelijk minder goed vanaf met één ster. NCAP noemt het resultaat in een persbericht 'ronduit problematisch', met een 'hoog risico op levensgevaarlijke verwondingen voor de borst van de bestuurder en het hoofd van de achterpassagiers bij een frontale botsing'. Ook bij een botsing van opzij is de bescherming volgens NCAP niet adequaat. Tot slot dragen ook ondermaatse veiligheidssystemen bij aan de slechte score.

Restanten van een Renault Zoe.

Verbazingwekkender is de score van 0 sterren voor de Renault Zoe. Euro NCAP smeet de elektrische Renault opnieuw tegen de muur, omdat deze halverwege 2019 een ingrijpende facelift kreeg. Het nieuwe resultaat vormt een groot contrast met de eerdere crashtest van de Zoe uit 2013, waarbij het model nog vijf sterren kreeg toegewezen. Volgens Euro NCAP bezuinigde Renault zelfs op de veiligheid door een zijairbag te monteren die niet langer het hoofd én de borstkas beschermt, maar alleen nog maar de laatste. Verder luidt het vernietigende oordeel dat de Zoe over het geheel genomen slechte bescherming biedt bij crashes, kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers niet goed beschermt bij een ongeval en ook geen goede veiligheidssystemen aan boord heeft. Oftewel: ondermaats naar de hedendaagse, hoger liggende maatstaven.

Michel van Ratingen, Secretaris-Generaal van Euro NCAP, boort de Zoe en de Spring in zijn commentaar nog verder de grond in. "Renault stond ooit synoniem voor veiligheid", stelt hij. "Maar deze teleurstellende resultaten voor de Zoe en de Dacia Spring laten zien dat veiligheid een bijzaak is bij de transitie van de fabrikant naar elektrische modellen." Hij trekt de vergelijking met de Fiat 500e, die bij deze crashtest wel gewoon vier sterren scoort.

Bij de overige negen modellen die Euro NCAP tegen de muur smeet, regende het juist sterren. De BMW iX, Genesis G70 en GV70, Mercedes-Benz EQS, Nissan Qashqai, Skoda Fabia en Volkswagen Caddy behaalden allemaal vijf sterren. De Fiat 500e en MG Marvel R gaan naar huis met ieder vier sterren.

Renault reageert tegenover AutoWeek als volgt op het nieuws. "De Renault Zoe is bovenal een veilige auto die voldoet aan alle wettelijke veiligheidsnormen. De normen evolueren voortdurend en worden steeds strenger, zowel op het gebied van veiligheid als verbruik (enz). Derhalve verbetert Renault zijn modellen voortdurend om te voldoen aan de regelgeving in alle markten waar ze worden verkocht. De Renault Zoe werd in 2013 gelanceerd en kreeg destijds vijf sterren volgens het EuroNCAP-protocol. Het EuroNCAP-protocol heeft sinds 2013 vijf wijzigingen ondergaan. Met dezelfde uitrusting kan een model bij elke protocolwijziging tot twee sterren verliezen."

Verder stelt Renault zich juist op het standpunt dat het de veiligheidssystemen juist verder heeft aangescherpt sinds de introductie van de allereerste Zoe. "De huidige Zoe onderging in 2017 evoluties om de passieve veiligheidsuitrusting aan te passen aan reële accidentologie. Daarbij werd de auto uitgerust met de meest geavanceerde rijhulpsystemen zoals automatisch noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie, rijstrookwaarschuwing en -assistent met behulp van een radar en camera", concludeert Renault in de verklaring. Dat neemt echter niet weg dat het concurrent Fiat met de enigszins vergelijkbare 500e kennelijk wél lukt om in dezelfde test vier sterren te scoren ...