Problemen met het beveiligingssysteem van de Amsterdamse metro kunnen jaren duren | SpoorPro.nl

2021-12-14 18:03:37 By : Mr. thomas xu

De problemen met het nieuwe Communication Based Train Control-systeem (CBTC) van de Amsterdamse metro kunnen nog jaren aanhouden. De invoering van het nieuwe systeem in een zogenaamde 'bruinveld'-situatie kan voor reizigers niet zonder hindernissen, schrijft verkeerswethouder Egbert de Vries in een brief aan de gemeenteraad.

In de brief geeft hij een toelichting op aanhoudende verstoringen van het metroverkeer, waarbij hij erop wijst dat de robuustheid van het nieuwe systeem "nog niet op orde" is. Volgens hem staat de veiligheid niet op het spel, maar zijn de problemen nog lang niet opgelost.

Noodremming vindt om verschillende redenen elke dag plaats. De meest voorkomende oorzaak van de afgelopen weken is het slippen van metrowielen door nat weer en bladeren. Door de noodstop moet de metrobestuurder even afremmen om de metro weer in het systeem te registreren. Dit leidde tot vertragingen.

Op dit moment is er dagelijks 1 tot 3 procent uitval door storingen in de voertuigen of de interactie tussen de voertuigen en de verkeersleiding. Sinds 11 november zijn er ook haperingen in de werkplekken van de luchtverkeersleiders. Het probleem met verouderde reisinformatie op de perrondisplays is inmiddels verholpen door middel van een software-update.

Op 20 november waren de werkposten van de verkeersleiders zodanig defect dat de verkeersleiders geen zicht meer hadden op wat er op het spoor gebeurde. Volgens de wethouder was dat voor drie metro's niet mogelijk, omdat het volgende perron bezet was. Reizigers moesten daardoor een kwartier in het voertuig wachten voordat ze op een station konden uitstappen.

Hoewel de analyses van de oorzaken van de verstoringen nog in volle gang zijn, kan volgens De Vries nu al worden vastgesteld dat "de verkeersleiding relatief snel vastloopt". In sommige gevallen blijkt dit te zijn veroorzaakt door een ingreep van een verkeersleider in de dienstregeling.

Als een luchtverkeersleider genoodzaakt is een automatische verwerking van metroverkeer te onderbreken, reageert het systeem niet in alle gevallen goed. Dit komt soms ook doordat de luchtverkeersleider zich niet houdt aan het door Alstom opgestelde protocol. “In bijna alle gevallen is het resultaat dat het geheugen vol raakt of de processors overbelast raken”, aldus de wethouder. Hij zei te verwachten dat naarmate luchtverkeersleiders meer ervaring opdoen met het systeem, het aantal bedrijfsonderbrekingen zal afnemen.

Er zijn softwareaanpassingen nodig om de systemen structureel robuuster te maken. Ook wordt gekeken naar mogelijke aanpassingen in de exploitatie en het onderhoud van het metrosysteem om de kans op verstoringen te verkleinen en de robuustheid van de dienstverlening aan de reizigers te vergroten.

Als gevolg van de storingen is er tijdens de dienstregeling een groot Alstom-team in Amsterdam aanwezig. Dit team wordt tijdelijk uitgebreid, zodat de bezetting ook in de weekenden compleet is. Daarnaast worden GVB-medewerkers versneld opgeleid om deel te nemen aan pechhulp.

Het Administratief Team Metro heeft dinsdag besloten ondanks de storingen door te gaan met het nieuwe systeem. BT acht de nadelen van het onderbreken van de inbedrijfstelling van het nieuwe systeem groter dan de nadelen van het doorgaan met de inbedrijfstelling", aldus de wethouder.

De Amsterdamse afdeling van Rover heeft deze week aangebeld bij GVB, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio. Volgens de vereniging kan er meer worden gedaan om reizigers te helpen en financieel te compenseren als het netwerk uitvalt.

In een brief vraagt ​​de reizigersorganisatie om concrete maatregelen, zoals gratis gebruik van andere OV-lijnen, waaronder NS-treinen, en verbetering van gebrekkige reisinformatie. Rover vindt ook dat het mogelijk moet zijn om delen van routes eerder te starten, zodat reizigers niet hoeven te wachten tot het volledige netwerk weer hersteld is.

Programmadirecteur Gerard Scheffrahn van de gemeente Amsterdam vertelde in september in de uitzending van SpoorProTV dat het treinbeïnvloedingssysteem niet is ontworpen voor de Amsterdamse situatie en dat dit tot kinderziektes leidt. Volgens hem zijn er minder problemen met de Noord/Zuidlijn omdat het een nieuwe spoorlijn is.

Bekijk hier het interview met Gerard Scheffrahn:

Wil je onbeperkt lezen? Meld u nu aan voor een gratis proefperiode en 

krijg onbeperkt toegang tot handelsinformatie over de spoorwegmarkt.

Marieke van Gompel is journalist bij SpoorPro en hoofdredacteur van ProMedia Group.

Gekke shit met dat systeem. Er worden weer allerlei 'bekende oorzaken' gebruikt om dit fiasco te 'verklaren', maar het zijn slechts excuses en meer niet!

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schrijf je gratis in en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.