5 redenen om geen Playstation 5 (PS5) te kopen |FM-akoestiek

2022-08-21 05:23:38 By : Mr. Kevin Zhang

In november is het twee jaar geleden sinds de lancering van de PS5, de console die, samen met de Xbox Series X en Xbox Series S, het begin vormde van wat we allemaal kenden als "de nieuwe generatie".Ik ga niet tegen je liegen, de verwachtingen waren torenhoog, en de waarheid is dat het uiteindelijk veel schade aanrichtte omdat het een hype veroorzaakte die uiteindelijk onmogelijk te vervullen was.Ik weet zeker dat veel van onze lezers zich enkele van de gekke dingen zullen herinneren die over de PS5 zijn gezegd, hoewel twee van de meest besproken dingen waren dat het 8K-games zou kunnen verplaatsen en dat de GPU zou werken als een GeForce RTX 2080 jij.Wat kan ik zeggen, de eerste verklaring heeft een kern van waarheid, aangezien de console games in 8K zou kunnen draaien, maar ze zouden heel eenvoudig moeten zijn om soepel te kunnen werken, dus het heeft geen zin.Wat de tweede betreft, het was een zinloze farce.Om te denken dat een GPU die in de CPU is geïntegreerd en daarom een ​​pakket, TDP deelt en enorme thermische en ruimtebeperkingen heeft op siliciumniveau, kan werken als een GeForce RTX 2080 Ti, is pure onzin.Destijds werd echter niet bevestigd dat Sony het gebruik van een APU op de PS5 zou herhalen, daarom kwam ik het zelfs het voordeel van de twijfel geven, hoewel het erg moeilijk te geloven leek.Vandaag, bijna twee jaar na de komst van de nieuwe generatie consoles, is het al mogelijk om de balans op te maken van wat de PS5 heeft bereikt, de meest verwachte console van die slecht genoemde nieuwe generatie, en de waarheid is dat na het zien van de prestaties en tekortkomingen van de genoemde console, ik ben heel duidelijk dat ik uiteindelijk de PS5 volledig zal passeren.Ik ga deze console niet kopen, en in dit artikel ga ik je vijf redenen geven waarom ik dat niet zal doen.Dit is de PS5 APU onder het vergrootglas.Klik om te vergroten.En de verklaring is heel eenvoudig, we worden geconfronteerd met een console die in november 2020 op de markt komt, en zelfs dan biedt het niets echt revolutionairs.Ik weet wat je denkt, hoe zit het met ray tracing en SSD?Beide technologieën zijn al lang beschikbaar op pc, en nee, het 3D-geluid waar Mark Cerny zo over opschepte, is ook niet exclusief voor de PS5, het werkt ook al heel lang op compatibele apparaten.Ray tracing debuteerde op pc met de komst van de GeForce RTX 20 eind 2018, dat is twee jaar voor de lancering van de PS5, en SSD-schijven maken al jaren een enorm verschil in de pc-wereld.Om het nog erger te maken, zelfs een GeForce RTX 2060 is in staat om beter te presteren dan de PS5 GPU in ray tracing, dus nee, er is niets revolutionairs of krachtigs aan deze console, het is eigenlijk "vergelijkbaar" met een pc.rug.Wat betreft prijs-prestatieverhouding is het waar dat de PS5 bij de lancering een interessante waarde bood, maar het probleem is dat het praktisch onmogelijk was om deze console op de markt te vinden voor de adviesprijs, 499,99 euro, en het is nog steeds een gigantische taak , zowel dat in feite de laatste eenheden die op de markt kwamen, dit alleen deden in verpakkingen tussen 700 en 800 euro, waardoor ze vrijwel onmiddellijk uitverkocht waren.Dat zeg ik niet, dat zeggen de feiten.Dat de PS5 Cyberpunk 2077 alleen kan draaien met de next-gen update in dynamische 4K (bijna altijd 1440p) bij 30 FPS met minimale ray tracing (alleen van toepassing op schaduwen) is niets meer dan bewijs.vorige paragraaf.Met andere games zoals Dying Light 2 is het nog erger omdat het enorm stottert op de Sony-console en alleen draait op 1080p en 30 FPS met raytracing beperkt tot schaduwen en omgevingsocclusie.Andere oudere titels, zoals Control, werken ook niet goed op PS5 met de nieuwe generatie patch, we hebben in dit artikel al gezien dat deze game beter werkte op een pc met een GeForce RTX 2060, en dat in de versie voor gezegd console werkt het met een resolutie van 1440p, lage tot gemiddelde kwaliteit en raytracing met een lagere resolutie dan de oorspronkelijke resolutie van de game, allemaal om een ​​strakke 30 FPS te behouden.Dat is de "next-gen" ervaring die de PS5 biedt, of het nu gaat om gamen op 1080p en 30 FPS met zeer beperkte ray tracing of gamen op 1440p met verminderde grafische kwaliteit, ray tracing ver onder het pc-equivalent en uitgekrast met 30 FPS.Als dit de resultaten zijn die deze console in zijn eerste twee levensjaren laat zien, wil ik me niet voorstellen wat er gaat komen.Daarom heb ik niet geaarzeld om de PS5, en ook de Xbox Series X, te omschrijven als de generatie van teleurstelling.Demonenzielen op PS5 en PS3.Afbeelding met dank aan Digital Foundry.Op technisch niveau is het duidelijk dat de PS5 de afgelopen jaren geen echt spectaculaire demo's heeft gegeven, en de gamecatalogus heeft geen echt belangrijke exclusives die het kopen van de console rechtvaardigen.Eerlijk gezegd trok de remake van Demon's Souls mijn aandacht, maar na het bekijken van verschillende video's is mijn hype volledig verdwenen.De meeste van de beste PS5 triple-A-games zijn beschikbaar op PS4, en veel van hen zijn gearriveerd of zullen naar pc komen.Ik stel me voor dat in de toekomst, wanneer de overgang tussen generaties is voltooid en de PS4 wordt verlaten, de back-catalogus van de PS5 aanzienlijk zal verbeteren, maar in het tempo dat we gaan, zal dat waarschijnlijk pas in 2023 of 2024 gebeuren.Tot die tijd zal de PS5 vier jaar op de markt zijn en het zal nog zeker een jaar of twee duren om interessante exclusives te verzamelen.We zouden dan al een levenscyclus van 5 of 6 jaar hebben doorlopen.Dit gebrek aan interessante exclusives zal niet alleen nog een paar jaar aanhouden, het zal ook worden verergerd door het feit dat de meeste PS5-games uiteindelijk hun weg naar de pc zullen vinden.Ja, ik weet dat ze later zullen aankomen, maar dit is geen probleem, want uiteindelijk is het belangrijkste om ze op dat platform te kunnen spelen.We hebben al gezien dat zelfs franchises zoals God of War naar de pc zijn gekomen, en het is bevestigd dat The Last of Us Part I, de remake van de PS3-klassieker, kort na de PS5-versie naar de pc zal komen.En laten we eerlijk zijn, dit is een probleem.Het promoten van een console als next-gen wanneer deze vastloopt op 1080p en 30 FPS wanneer ray tracing is ingeschakeld, is een enorme klap, maar bovendien heeft deze console nog steeds moeite om native 4K en 60 FPS te leveren in elke game zonder het formaat te hoeven wijzigen of dynamische resolutie zegt veel over de tekortkomingen van de PS5.In die zin is het belangrijk op te merken dat dit probleem juist te wijten is aan de architectuur die Sony in de PS5 GPU heeft gebruikt.Die GPU is een geïntegreerde oplossing met alle beperkingen die ik al noemde toen we vijf PS5-geheimen zagen en in die zin moeten we ook rekening houden met iets heel belangrijks, de afwezigheid van de oneindige L3-cache op de GPU.Het mist de oneindige cache die AMD gebruikte in de Radeon RX 6000, en om een ​​heel eenvoudige reden dat de cache niet past, is er niet genoeg ruimte op siliciumniveau op een geïntegreerde GPU om 64 MB of 96 MB L3-cache te passen.Dit geheugen helpt de prestaties te verbeteren op een vergelijkbare manier als Xbox One eSRAM, met bandbreedtepieken die kunnen worden uitgebuit door dynamische grafische afbeeldingen, d.w.z. die die vaak veranderen en niet veel geheugen vereisen.Verlichting en schaduwen zijn er twee van.PS5 is geen console om games in 4K en 60 FPS te spelen, dat was meer dan duidelijk.De controller werkt op 1440p en 60 FPS met medium-lage kwaliteiten, al kan hij opgeschaald worden naar 4K.Het draait ook Cyberpunk 2077 in dynamische 4K zonder raytracing (het blijft meestal op 1440p), en met prestatiemodus draait deze titel op dynamische 4K en 60 FPS, maar blijft meestal op 1440p.Het is merkwaardig om te zien dat uiteindelijk zelfs deze generatie consoles het idee om in 4K te spelen met een stabiele 60 FPS en zeer hoge kwaliteiten niet kon realiseren.Spelen op console heeft zijn voordelen, maar het probleem is dat veel van die voordelen geheel of gedeeltelijk zijn verdwenen, en sommige nadelen die ze hebben ten opzichte van pc-gaming zijn alleen maar acuter geworden.In die zin is een van de belangrijkste de prijs van games en, laten we eerlijk zijn, bevinden we ons in een situatie waarin een game voor PS5 ons meer dan 80 euro kan kosten, en voor Sony is dit iets normaals dat het moet accepteren .Square Enix aarzelde niet om te proberen deze prijsstrategie over te brengen naar de pc, in feite kost Final Fantasy VII Remake Intergrade 79,99 euro, maar dit is de uitzondering op de algemene regel, en dat is dat spelen in compatibele games veel goedkoper is dan doe het op de Sony-console.Aanbiedingen van Steam en andere digitale distributieplatforms, samen met promoties waarmee je regelmatig triple A-games gratis kunt krijgen, vertegenwoordigen een unieke waarde.Als ik het geld telde dat ik onlangs aan pc-games heb uitgegeven, heb ik vijf triple-A-games gekocht voor wat het me een op de PS5 zou kosten.Niet overtuigd?Kijk dan eens naar deze speciale Resident Evil pc-gamebundel voor slechts 29,41 euro, en bereken hoeveel al deze games zouden kosten op PS5.En vergeet niet dat we de Game Pass van Microsoft in de vergelijking kunnen introduceren, waarmee we een enorm aantal games kunnen spelen voor slechts 9,99 euro per maand.Ik weet dat iemand me zal vertellen dat een pc duurder is en dat de hardwareprijs een probleem is, maar je vergeet dat de PS5-prijs ook te hoog is (ongeveer 700-800 euro), je vergeet ook de enorme kosten die ze voor de games vertegenwoordigen voor hun hogere prijs, en daar moeten we de extra kosten aan toevoegen om te kunnen genieten van de online functies van de console, inclusief de multiplayer-modus.Een paar jaar rekenen en uiteindelijk blijkt de pc een betere investering te zijn, zeker nu het mogelijk is om voor minder dan 800 euro een krachtige configuratie samen te stellen.