Hallucinant ongeval op brug was gevolg van onoplettendheid: “Controlecentrum had die auto moeten zien staan” (Binnenland) | Het Nieuwsblad

2022-10-02 09:30:52 By : Ms. Sunny Wei

Het hallucinante ongeval waarbij een auto nog op de brug aan de Vaartkom in Leuven stond toen die omhoog ging, was het gevolg van een menselijke fout in de controlekamer. Dat blijkt uit een intern onderzoek bij Vlaamse Waterweg. “In de controlekamer hadden ze die auto moeten zien voor de brug omhoog ging”, klinkt het.

De beelden van het ongeval eind oktober staan bij veel mensen nog in hun geheugen gegrift. De rode auto die op de kantelende Marie Thomas Durieuxbrug staat, geblokkeerd binnen de slagbomen. Het Chinese gezin dat erin zat, kon geen kant meer op. De auto bleef lang staan, tot bijna in verticale stand. Maar dan kantelt hij achterover en komt op zijn dak achter de brug terecht. De ouders kwamen er als bij wonder met de schrik vanaf, het kindje moest naar het ziekenhuis met een hoofdwonde.

LEES OOK. Onwaarschijnlijke beelden: auto met ouders en kind (1,5) belandt op openstaande brug en valt eraf

Dat ongeval blijkt nu het gevolg van een menselijke fout in de controlekamer. “De brug wordt centraal bediend vanuit een controlecentrum in Kampenhout”, zegt Carolien Peelaerts, woordvoerder van de Vlaamse Waterweg. “Voor de brug effectief omhoog gaat, is er vanuit Kampenhout altijd nog een check of er geen auto’s op de brug staan. Daar is een onoplettendheid gebeurd. Het onderzoek wijst uit dat de brugbedienaar de auto had moeten opmerken op de camera. Maar hij heeft die niet gezien.” (lees verder onder de foto)

De auto kwam op zijn dak terecht.  — ©  atb

Hoe het komt dat de bewaker de auto niet zag, is niet duidelijk. “Er is in elk geval geen sprake van kwaad opzet”, aldus de woordvoerder. “Het gaat echt om een onoplettendheid. De auto stond op de brug, en de bewaker heeft dat niet gezien.” Volgens Peelaerts is de brugwachter nog steeds zwaar onder de indruk van het gebeuren, maar hij mag zijn functie wel blijven beoefenen.

Het interne onderzoek heeft er wel toe geleid dat er ook wat aanpassingen zijn gebeurd aan de verkeersregeling op en rond de brug. “We hebben tijdens het onderzoek vastgesteld dat de lichten – beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer – niet echt optimaal afgesteld waren, en er daardoor soms filevorming ontstond op de brug”, zegt Peelaerts. “Dat kan natuurlijk voor gevaarlijke situaties zorgen wanneer de brug opgehaald moet worden. Daarom hebben we met AWV bekeken hoe we de lichten konden aanpassen. Dat is intussen gebeurd. Zo is het risico op een herhaling van het ongeval in oktober ook verkleind. Want dat is het belangrijkste: dat dit zich niet kan herhalen.”

Daarmee heeft de Vlaamse Waterweg haar interne onderzoek afgerond. De slachtoffers hebben ook een schadevergoeding ontvangen. Het gerechtelijke onderzoek loopt wel nog.

Wil jij toegang tot alle artikels van Het Nieuwsblad? Duik in onze plusartikels en lees er elke maand 3 naar keuze gratis.