Schiphol neemt nieuw securityfilter in gebruik - Zakenreis | Nieuws voor zakenreisbranche & reiziger

2022-07-23 10:07:45 By : Ms. April -DC Silicone

Reizigers naar Schengenlanden maken op Schiphol voortaan gebruik van de security-nieuwe stijl. Met verlichting, geur en natuurlijke materialen wil de luchthaven de irritatie over de noodzakelijke beveiligingscontrole verminderen of wegnemen.

“Passagiers ervoeren het securityproces tot op heden als irritant en onprettig,” zegt president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol Group. “Wij stelden daarop de vraag: kunnen we er een servicemoment van maken? Het resultaat is nu geopend. We maken bijvoorbeeld gebruik van lichtverschillen, afhankelijk van de fase van het proces. Feller licht staat voor beweging, rustiger licht voor rust. Drie reizigers kunnen tegelijkertijd hun spullen uitladen voor de controle. Je kunt dus mensen inhalen. Daarmee is een ergernis van frequente reizigers weggenomen, die vaak moesten wachten op onervaren passagiers. Verder is aan het einde van de band een extra röntgenapparaat geplaatst. Als een tas nadere inspectie behoeft, hoeft de beveiligingsmedewerker niet tegen de stroom in deze opnieuw op de band te plaatsen. De passagier zelf wordt gecontroleerd door middel van de security scan. Hiermee word je alleen gefouilleerd op plekken waar dat volgens het apparaat nodig is.”

Prettiger oogt het nieuwe Schengen-securityfilter zeker. De rechte, industriële rijen hebben plaatsgemaakt voor ronde vormen. Organisch, noemt Schiphol dat. De tafels en loopbanden zijn verlaagd, zodat er meer contact is met de veiligheidsbeambten. Op de muren en aan het plafond prijken houten balken en omgekeerde bakken mos. Welke geur de reizigers nou op hun gemak moet stellen, is niet helemaal duidelijk. Het ruikt bij ons bezoek vooral zweterig bij het nieuwe controlepunt. Navraag leert echter dat het om lavendel gaat. Maar wat voor de reiziger vooral fijn is, is dat de wachttijden flink korter zijn geworden. “In de zomer van vorig jaar stond je op de drukste momenten algauw 30 tot 45 minuten in de rij. Met dit filter hoeven economy-passagiers maximaal 10 minuten en premium passagiers maximaal 5 minuten in de rij te staan.”

Meer over de nieuwe securityfilters op Schiphol leest u in de komende editie van Zakenreis. Nog geen abonnee? Kijk hier voor meer informatie.

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

Adverteren • Over ons • Contact • Privacy