Ministerie en provincie Zuid-Holland akkoord over financiering nieuwe treinen Qbuzz met ERTMS | SpoorPro.nl

2022-10-02 09:31:08 By : Ms. Apple liu

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Zuid-Holland hebben een akkoord bereikt over de financiering van nieuwe Qbuzz-treinen met het ERTMS-beveiligingssysteem.

Het ERTMS-beveiligingssysteem moet in 2027 of 2028 ingebouwd zijn op treinen die rijden op het traject Kijfhoek-Dordrecht-België. Hier rijden ook treinen van Qbuzz en lange tijd was onduidelijk hoe dit geregeld ging worden en wie ervoor moest betalen.

Er lagen twee opties op tafel. Optie 1: ERTMS inbouwen in de bestaande treinen tegen een een prijskaartje van 48 miljoen euro. Zonder financiering van het Rijk onmogelijk, liet gedeputeerde Frederik Zevenbergen weten.

Optie 2: nieuwe treinen aanschaffen die al voorzien zijn van ERTMS, waar een prijskaartje van 25,9 miljoen euro aan hangt. Maar ook hier was een financiering van het Rijk noodzakelijk, vooral omdat een vervroegde afschrijving nodig is voor de treinen die nog tot 2038 mee zouden gaan.

De financiering voor optie 2 is er nu. “Het ministerie gaat meebetalen aan de  vervroegde afschrijfkosven, na dat we de onderdelen verkocht hebben”, verklaart de woordvoerder van gedeputeerde Zevenbergen tegenover SpoorPro. “Ze gaan ook meebetalen aan de aanschaf van de nieuwe treinen én nemen de volledige infrastructurele kosten op zich. Het gaat om vele miljoenen”. De perrons moeten bijvoorbeeld langer worden gemaakt, omdat de nieuwe treinen ook langer worden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dat er een akkoord is, maar laat ook weten nog niet te veel op de details in te gaan. “We willen even de verdere uitwerking afwachten. Het akkoord is er net, wij wachten nog even met de communicatie”, aldus een woordvoerder.

Met het geld van het ministerie is de provincie er overigens nog niet. “De provincie moet zelf ook een deel financieren”, vertelt de zegspersoon van gedeputeerde Zevenbergen. “Dat gaat om een bedrag van tussen de 9 en 11 miljoen euro.” Of dat geld er ook komt wordt besloten tijdens de Provinciale Statenvergadering van 12 oktober. Ook wanneer er een akkoord komt verwacht de woordvoerder overigens niet dat de nieuwe treinen nog voor 2027 zullen rijden. Wat wel zeker is, is dat er toiletten komen in de nieuwe treinen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

Ik vraag me serieus af of de hierboven vermelde bedragen wel (kunnen) kloppen. Hoe kan in vredesnaam het inbouwen van wat electronische apparatuur in bestaande treinen bijna 2x duurder zijn dan de aanschaf van compleet nieuwe treinen met diezelfde spullenboel erin? Dat is zo onwaarschijnlijk bizar, dat het gewoonweg niet waar KAN zijn. Hier is niet met dubbele of drievoudige pen begroot, maar met minstens 10-voudige strategisch-gedrag-pen. Mijn voorstel: diepgaand onderzoek Rekenkamer.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meld je gratis aan en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.