De Wever laat veiligheid op straat analyseren bij bouwvergunningen: “Aantal hindernissen in de stad moet omhoog” (Antwerpen) | Gazet van Antwerpen

2022-05-29 07:51:25 By : Ms. Vickie Mao

Bij het afleveren van bouwvergunningen in het Antwerpse stadscentrum, of aan belangrijke winkelassen, wordt voortaan ook aan de veiligheid op straat gedacht. Burgemeester Bart De Wever laat telkens onderzoeken of er meteen ook rampaaltjes of verdwijnpalen moeten geplaatst worden. Dat besliste hij recent al, bij een bouwdossier aan de Meir.

Woensdag werd bekendgemaakt dat de HST-terminals in Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins extra beveiliging krijgen. De Wever vindt de extra beveiliging van het grootste Antwerpse station niet meer dan normaal. “De logische vraag is waarom dit niet van bij de opening van de HST-terminal is voorzien. Want wat is het verschil met een luchthaven?”, vraagt hij.

De burgemeester heeft een lijstje van plaatsen waar hij een gelijkaardige beveiliging wil introduceren. “Het zou niet slim zijn om die opsomming publiek te maken, maar denk aan gebouwen als het stadhuis. Dat wordt de komende jaren gerestaureerd en de veiligheidscomponent is daarin heel belangrijk geworden. Iedereen loopt daar nu gewoon binnen en buiten, er hebben al mensen voor mijn bureau gestaan die daar absoluut niet moesten zijn.”

Er zullen ook rampalen bijkomen in de stad, zegt de burgemeester. “De Meir, bijvoorbeeld, wordt op sommige plaatsen nog elke dag manueel afgesloten met bakken. Dat moet worden geautomatiseerd. Het aantal hindernissen in de stad moet aanzienlijk omhoog.”

Daarom wordt bij bouwvergunningen in het stadscentrum ook onderzocht of er veiligheidsmaatregelen op straat nodig zijn zoals ram- of verdwijnpalen..

Wie een hogesnelheidstrein wil nemen in Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-Guilleminswordt voortaan door een sas met medewerkers van Securail geleid. Zij hebben een toestel dat een willekeurige steekproef van reizigers neemt. “Het kan gaan om 10 procent van de reizigers of meer, een willekeurig algoritme beslist”, zegt Hendrik Vanderkimpen van Securail.

Wie uit de rij is gepikt, wordt richting metaaldetector en bagagescanner geleid. “De apparatuur is vergelijkbaar met die op de luchthaven, maar hier zoeken we niet naar vloeistoffen of nagelschaartjes. We focussen op wapens en explosieven”, aldus Vanderkimpen.

De controle gebeurt volledig willekeurig en kan dus onmogelijk elke mogelijke terrorist uit de rij halen. “Het gaat dan ook om een maatregel die vooral moet afschrikken”, zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). “Terroristen kiezen altijd de weg van de minste weerstand en nu weten ze dat er een grote kans op controle is op de hogesnelheidslijn.”

Een meer gerichte controle gebeurt door de politie in de stations. “In Brussel-Zuid zijn de eerste tien agenten daarvoor opgeleid”, aldus Jambon. “Het is de bedoeling dat zij die kennis nu doorgeven aan hun collega’s. Het systeem van ‘behavior-analyse’ wordt ook uitgebreid naar andere stations.”

Het benodigde budget, 15,7 miljoen euro plus een jaarlijks bedrag van 6,6 miljoen, komt van de federale regering.

Het Antwerpse Justitiepaleis heeft op dit moment al een scanstraat, maar die wordt bediend door de lokale politie en daar moet verandering in komen, vindt De Wever. “Te veel taken komen momenteel bij de lokale politie terecht. Ik verwacht veel van het nieuwe veiligheidskorps (dat binnenkort ook de bewakingsopdrachten van de militairen moet overnemen, red.).”

Terwijl je dit leest, gaan onze journalisten verder voor het nieuws van dichtbij. Ze graven dieper in de actualiteit uit jouw buurt én tonen de impact van wereldgebeurtenissen op jouw leven.

Meld je eenvoudig aan en lees elke maand een plusartikel naar keuze gratis.

Guillaume Van der Stighelen observeert wekelijks voor citta de dingen en ­mensen die voorbijgaan …

Onze man of vrouw proeft anoniem.

Met theatergroep FC Bergman was hij vorige week nog in Milaan én hij zit midden in de opnames …

Guillaume Van der Stighelen observeert wekelijks voor citta de dingen en ­mensen die voorbijgaan …

Walter Van Beirendonck (65) stopt aan de Antwerpse Modeacademie. Niet omdat hij dat wil, maar …

Ze is niet de grootste speler, maar de Antwerpse rederij Ringoot houdt zich al drie generaties …

In de Krugerstraat in Hoboken heeft zaterdagmiddag een schietincident plaatsgevonden. Een man, …